Kötelező számla beküldés a NAV Online számla rendszerébe
2018. június 15.
WordPress konfiguráció laptopon
Hasznos WordPress konfigurációs beállítások
2018. december 17.
Mutasd mind

Keresőoptimalizálás (SEO) alapfogalmak

SEO - Keresőoptimalizálás

Összeszedtük a legfontosabb keresőoptimalizálási alapfogalmakat, amiknek egy részével már szinte biztosan te is találkoztál vagy hallottál. Viszont nem biztos, hogy mindegyikről egyértelmű, hogy pontosan mit is jelent, ebben lesz segítségedre ez a cikk.

SEO

Kezdjük rögtön a legelején, mit is jelent pontosan az, hogy SEO? A SEO a Search Engine Optimization rövidítése, mely szó szerint keresőmotor-optimalizálást jelent. Ezt a kifejezés azt a folyamatot, teendők sokaságát fedi, melyek ahhoz segítik hozzá a weboldaladat, hogy a keresőmotorokban egy kifejezésre (pl. “olcsó téligumi“) a keresve, a lehető legelőrébb lévő pozícióban legyen, ezzel pedig minél több látogatót, potenciális ügyfelet és/vagy vásárlót szerezz. Maga az optimalizálás sok területet érint (technikai, tartalmi, közösségi, stb.), és a jó eredmény elérése érdekében hosszú ideig tart, de hosszútávon nagyon is kifizetődő.

Keresőmotor

Azok az interneten megtalálható szoftvereket hívjuk keresőmotornak, melyeknek segítségével a többi weboldalt, és az azokon található információkat találhatjuk meg az általunk megadott kifejezések által. Keresőmotor például a Magyarországon (is) messze legdominánsabb Google, a Bing, a Yahoo, a Yandex, stb.

SEM

A Search Engine Marketing rövidítése, aminek jelentése keresőmotor-marketing. A SEM kétféleképpen történhet: vagy a már említett a keresőoptimalizálás segítségével, vagy direktbe fizetünk a kattintásokért, például a Google Ads (régebben AdWords) szolgáltatásában.

SEF

A SEF ismét egy betűszó, konkrétabban a Search Engine Friendly-é. Ez magyarra fordítva keresőmotor-barátot jelent. Olyan honlapokra szokás mondani, melyek a keresőmotorok robotjainak dolgát könnyítik meg, ezzel megkönnyítve ezen weboldalak feltérképezését és potenciálisan jobb helyezését a találati listán.

WordPress logó

A WordPress az egyik leghíresebb, és legszélesebb körben használt keresőbarát rendszer

SERP

Ha már találati lista: a SERP a Search Engine Results Page, azaz a keresőmotor találati lista rövidítése. A keresőmotorban történő keresés után ez jelenik meg előttünk, a találatokat listázva.

PageRank

A PageRank a Google egyik alapítójának algoritmusa ami megbecsüli az adott weboldal értékét az interneten. Értelemszerűen minél jobb egy weboldal értékelése, annál jobb helyezéseket ér el a találati listán. Régebben létezett egy, a Google által a publikum felé közölt egy 0-tól 9-es skálán kiosztott PageRank érték is, de ezt a Google idővel megszüntette, mert sokan szinte csak erre számra koncentráltak (pl. agresszív linképítéssel), miközben a Google egyre inkább a tartalmat helyezte előtérbe.

Crawler (bot, robot)

Olyan szoftver, ami folyamatosan és automatikusan térképezi fel az interneten megtalálható weboldalakat (újakat és meglévőeket egyaránt) és az eredményt visszaküldi az adott keresőmotornak.

Kulcsszó

Ez az a kifejezés, amit beütünk a keresőmotorba, például a Google-be, amikor keresünk valamit az interneten. A keresőoptimalizálás során a cégünk profiljának megfelelő, lehetőleg minél gyakrabban keresett kulcsszavakra próbálunk minél jobb helyezést elérni.

Indexelés

Az indexelés során a keresőmotor elmenti a weboldalunk tartalmát az indexébe, majd azokat releváns keresések esetén megjeleníti.

URL

Az URL (Uniform Resource Locator – egységes erőforrás felderítő) az a cím, melyen az weboldalunk, vagy annak valamely aloldala a böngészőben elérhető. Pl. a mi főoldalunk URL-je: https://different.hu

HTTPS

A Hypertext Transfer Protocol Secure rövidítése, mely az interneten a biztonságos kommunikációért felel. Amennyiben egy weboldal HTTPS alatt fut, a böngészőben az URL előtt egy kis lakat jelenik meg. Ennek hiányában egyes böngészők a “Nem biztonságos” üzenetet jelenítik meg. A Google-nek is célja, hogy minél több weboldal térjen át ezen protokoll használatára, több között ezért is jelent előnyt a keresőoptimalizálásban a HTTPS használata.

Title tag

Az adott oldal böngésző ablakának tetején, füleken megjelenő címe.

Meta kulcsszó

A weboldalak forráskódjában felsorolt kulcsszavak listája, melyek a legjobban jellemzik egy adott oldal tartalmát. Mivel ma már kevés keresőmotor veszi figyelembe (a Google pont nem), nem érdemes használni.

Meta leírás (meta description)

A meta leírás ugyanúgy a forráskódban megjelenő szöveg, mely az adott oldal tartalmát foglalja össze röviden (általában 1-2 mondatban). Használata erősen javasolt.

Strukturált adat

A strukturált adatok olyan specifikus kódok, melyeket a keresőmotorok robotjai értelmeznek, és az azokban található tartalmat kiemelt helyen jelenítik meg. Ilyenek például az értékelések, receptek elkészítési ideje, termékár, stb. A Google az utóbbi időben egyre nagyobb hangsúlyt fektet a strukturált adatokra, ezért mindenképp érdemes használni őket.

Keresési találat strukturált adatokkal

A fenti képen látható a 3 megjelenített strukturált adat: a recept elkészítési ideje, az ételben található kalória mennyisége, és a recept utolsó frissítésének ideje.

Linképítés

Linképítésnek azt a folyamatot nevezzük, amikor más weboldalakon helyezünk, vagy helyeztetünk el a saját weboldalunk mutató linket. Amellett, hogy ezekkel direkt látogatókat szerezhetünk, a megbízható, értékes weboldalakra elhelyezett linkek SEO szempontból erősítik a honlapunkat.

XML oldaltérkép (sitemap)

Az oldaltérkép segít a keresőmotoroknak, hogy egyszerűbben megértsék a weboldalunk felépítését. Az XML formátumba generált oldaltérképek beküldhetőek a keresőmotorok webmestereknek készített szolgáltatásaiba ezzel elősegítve az előzőleg említett folyamatot.

Reméljük ezzel a cikkel hasznos információkhoz jutottál a keresőoptimalizálással kapcsolatban. Amennyiben szeretnéd a weboldalad vagy webáruházadat a találati lista elején látni a számodra fontos kulcsszó keresésekre, vedd fel velünk a kapcsolatot!